Sense of belonging
In theorie:
Sense of belonging (gevoel van verbondenheid; erbij horen) verwijst naar het gevoel van acceptatie, waardering, inclusie en steun dat studenten voelen in hun leeromgeving en het gevoel dat ze een belangrijk onderdeel zijn van het leven en de activiteit van de klas en het instituut. Het gaat niet alleen om het ervaren van sympathie of warmte, maar ook om de ondersteuning en respect die studenten ondervinden met betrekking tot persoonlijke autonomie en het gezien en behandeld worden als individu. Leraren en leeftijdsgenoten spelen een belangrijke rol in het creëren en behouden van sense of belonging.
In de praktijk:
In de praktijk wordt sense of belonging erkend als essentieel onderdeel in het creëren een inclusieve leer of werkomgeving. Binnen het onderwijs kan dit betekenen dat er specifieke interventies plaatsvinden die bijdragen aan de verbondenheid die de studenten ervaren tot de onderwijsinstelling waar zij toe behoren. Een voorbeeld hiervan is het ondersteunen van student communities vanuit een kleurenbewust kader, of het opzetten van academische programma’s die eerste generatie studenten voorbereiden op de stap naar het hoger onderwijs. In relatie tot de werkvloer zijn er voorbeelden in het faciliteren van gebedsruimtes of het aanpassen van het aanbod in de kantine die recht doet aan de representatie binnen de organisatie.