thema
Stapelen
Hier vind je definities, interviews, artikelen, onderzoeken en best practices gerelateerd aan stapelen, oftwel het fenomeen waarbij leerlingen of studenten door middel van extra schooljaren naar andere schoolniveaus kunnen doorstromen.
Perspectieven op stapelen
Onderzoek
onderzoek | KIS | 11 FEBRUARI 2021
Hoogopgeleiden met een migratieachtergrond over een gestapelde onderwijsroute en het belang van steun
nieuwsbericht | NOS | 15 februari 2022
“Sommige scholen mogelijk te streng bij stapelen van diploma’s”
NOS (15 februari, 2022): Sommige middelbare scholen hebben mogelijk jarenlang te hoge eisen aan stapelaars gesteld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Leerlingen die uit het vmbo of havo wilden doorstromen, moesten voor 2020 nog voldoen aan door hun school gestelde criteria. Maar scholen hanteerden onderling soms grote verschillen. Zo’n eis was bijvoorbeeld minimaal een 7 als eindcijfer op het diploma. Bij de soepelste 10 procent van de scholen stroomde meer dan 35 procent van de vmbo’ers door naar de havo. Maar op de strengste 10 procent was dit slechts 5 procent. Dat de eisen soms te hoog waren, blijkt uit het feit dat doorstromers van ‘soepele’ scholen niet minder kans hadden om een tweede diploma te halen. “Leerlingen van an strengere scholen hadden gemiddeld een hoger eindcijfer….
lectoraat | hogeschool van amsterdam
Lectoraat Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad
Het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad van de HvA onderzoekt schoolloopbanen in en op weg naar het hbo waarbij het doel is om deze te kunnen ondersteunen en bevorderen. Het lectoraat is sinds 2015 ingesteld als een HvA-breed lectoraat, de eerste jaren onder de naam lectoraat Beroepsonderwijs. Het lectoraat werkt samen met faculteiten en opleidingen van de HvA en met het toeleverend onderwijs (voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs). Zo proberen zij met praktijkgericht onderwijsonderzoek bij te dragen aan kansrijke schoolloopbanen van hbo-studenten met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden. Bekijk op de website hun projecten, onderzoeken en tools.
Good practices
TOOL | HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM
Toegankelijkheid hbo bevorderen
Het waarborgen van de toegankelijkheid van het hbo is een breed gedragen doel in het hbo. Maar op de vraag hoe dit in de praktijk moet gebeuren, bestaat geen eenduidig antwoord. Want wanneer vinden we het terecht om bepaalde eisen te stellen of drempels op te werpen, en wanneer vinden we zulke obstakels een onterechte inperking van de toegankelijkheid van het hbo? Deze online tool helpt docenten en beleidsmakers in het hbo om stapsgewijs te bepalen hoe de toegankelijkheid van het hbo kan worden verbeterd.
Deze tool is ontwikkeld op basis van het onderzoeksrapport Toegankelijkheid van het hbo, van complex vraagstuk naar handreiking voor de praktijk. Het onderzoek is uitgevoerd door het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad (voorheen Lectoraat Beroepsonderwijs) van de Hogeschool van Amsterdam, in het kader van het NRO-onderzoeksprogramma Overzichtsstudies Hoger Onderwijs 2018.
INterventie | erASMUS UNIVERSITEIT ROTTERDAM
Pre Academic Programme
De overgang naar de universiteit is voor veel eerstejaars studenten een enorme stap. Om deze reden organiseert de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vanaf 2013 ieder jaar het Pre Academic Programme (PAP). Dit zomerprogramma voorafgaand aan het collegejaar ondersteunt studenten bij de voorbereiding van het eerste jaar aan de universiteit en helpt ze beter hun weg te vinden binnen de universiteit met praktische vaardigheden. Studenten leren tijdens het programma hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen, hoe ze doelen moeten stellen en zichzelf en anderen kunnen motiveren. PAP draagt daarnaast bij aan een gevoel van binding en academisch zelfvertrouwen onder eerstejaars studenten. PAP heeft als doel om studenten, in het bijzonder zij die geen begeleiding hebben ontvangen van ouders of andere gezinsleden die hebben gestudeerd aan een hoger onderwijsinstelling, extra ondersteuning te bieden. PAP vormt de basis voor een tutorprogramma tijdens het eerste jaar. Deze aanpak helpt studenten hun eerste jaar aan de universiteit succesvol door te komen door het creëren van een netwerk van studiegenoten en tutoren die onderling een sterke band ontwikkelen.