Stagediscriminatie

Tools

Vanuit het werkprogramma heeft ECHO een aantal praktische tools ontwikkeld om professionals, studenten en andere betrokkenen te ondersteunen bij het omgaan met stagediscriminatie en het ontwikkelen van effectieve strategieën tegen stagediscriminatie vanuit hun eigen instellingen. Ook hebben we op deze pagina een aantal andere relevante praktische tools uitgelicht die door externe partijen zijn ontwikkeld (buiten het kader van het werkprogramma) die behulpzaam kunnen zijn. 

ECHO tools

Verken de tools ontwikkeld door ECHO in het kader van het werkprogramma tegen stagediscriminatie hoger onderwijs.

Routekaart voor studenten

Deze routekaart biedt studenten informatie over stagediscriminatie, zoals veelvoorkomende vormen, statistieken en concrete voorbeelden. Door middel van heldere definities en praktische aanbevelingen helpt de routekaart studenten om hun opties te overwegen en gepaste acties te ondernemen. Deze routekaart dient tevens als een voorbeeld of template voor onderwijsinstellingen, zodat elke instelling deze kan aanpassen aan haar specifieke context en beleid.

Analysekaders voor onderwijsprofessionals

Deze analysekaders zijn ontwikkeld om onderwijsprofessionals en andere betrokkenen te ondersteunen bij het analyseren van hun eigen context, beleid en interventies, ten behoeve van het opstellen van een integrale aanpak tegen stagediscriminatie vanuit hun instelling of opleiding. De analysekaders bestaan uit vragenlijsten waarmee je kan reflecteren op de problemen op je instelling, het beleid en de interventies die je in gedachten hebt.

Andere tools

Bekijk hier een aantal uitgelichte relevante tools die behulpzaam kunnen zijn voor de aanpak van stagediscriminatie in het hoger onderwijs. Deze tools zijn ontwikkeld door andere partijen. Meer good practices? Vind hier een breder overzicht.

MOVISIE
Checklist antidiscriminatie interventies

Deze checklist van Movisie is gebaseerd op honderden wetenschappelijke peer-reviewed studies over wat werkt om discriminatie, vooroordelen en stereotypen te verminderen. Aan de hand van deze checklist kun je nagaan of het plausibel is dat jouw interventie (of de interventie van iemand anders) effectief is.

MOVISIE & REGIOPLAN
Handreiking Sociale veiligheid en melden: Overwegingen bij het opzetten van een meldpunt

Met de programma’s Regenboogsteden en Veilige Steden werken gemeenten aan het vergroten van de (sociale) veiligheid van vrouwen en lhbti+ personen. Dit doen zij bijvoorbeeld door meldpunten in te richten. Movisie en Regioplan schreven een handreiking over Veiligheid en melden, waar een routekaart in zit voor bij het inrichten van een meldpunt.

RESEARCHNED, ECBO & KBA NIJMEGEN

Handreiking: Aan de slag met stagediscriminatie van studenten met een functiebeperking

Om stagediscriminatie van studenten met een functiebeperking tegen te gaan en stages toegankelijk te maken voor iedereen bieden ResearchNed, ECBO en KBA Nijmegen in een handreiking handvatten, tips en tools voor scholen/instellingen en stagebedrijven.

RIJKSOVERHEID
Talent is belangrijker: handeleidingen objectieve werving en selectie

Op deze pagina bundelt de Rijksoverheid tools en informatie voor recruiters, vacaturehouders, intermediairs en ondernemers over hoe objectieve werving en selectie kan helpen bij het beste talent voor de baan aannemen.

HAAGSE AANPAK / INHOLLAND
Stappenplan voor de stagebegeleider bij melding stagediscriminatie

Dit stappenplan van de Haagse aanpak, gebaseerd op het stappenplan van ROC Nijmegen, brengt in kaart wat je als stagebegeleider of docent kunt doen bij signalen en meldingen van stagediscriminatie.

STICHTING SCHOOL EN VEILIGHEID
In gesprek over stagediscriminatie:
een stappenplan voor de docent

In dit stappenplan van Stichting School en Veiligheid wordt beschreven hoe je als docent of begeleider een ervaring
met discriminatie kunt bespreken met een student. Hoewel het is ontwikkeld voor mbo docenten, is dit stappenplan ook relevant voor docenten in het hoger onderwijs.