thema
D&I in de praktijk
Veel onderwijsinstellingen voelen de urgentie en noodzaak om werk te maken van Diversiteit & Inclusie (D&I). Hoe ziet dit eruit in de praktijk? Vind op deze pagina (internationale) databases van D&I interventies en offices om te zien hoe men dit vormt geeft in verschillende contexten. Ook vind je hier verschillende algemene perspectieven op D&I van studenten en D&I professionals.
Databases good practices
Vind hier verschillende databases waarin (nationale en internationale) good practices ten aanzien van inclusief onderwijs zijn verzameld.
DATABASE & NETWERK | ERASMUS+ PROJECT
IDEA-NET: Het netwerk uitbreiden van Inclusion, Diversity, Equity en Access
IDEA-NET is een Europees project en partnerschap tussen verschillende universiteiten en organisaties om het netwerk aan Inclusion, Diversity, Equity en Access (IDEA) initiatieven in Europa uit te breiden, in het bijzonder naar instellingen en regio’s waar er nog weinig capaciteit en ervaring is op dit vlak. De outputs van dit project zijn onder andere:
- Een kennisbank met internationale good practices en wereldwijde voorbeelden van IDEA offices;
- Een handleiding en toolkit voor het ontwikkelen en opzetten van een IDEA office;
- Een capacity building tool voor het verduurzamen van IDEA initiatieven op instellingen;
- Een community of practice voor IDEA-practitioners om te netwerken en van elkaar te leren (LinkedIn pagina).
Bekijk op de website meer informatie over dit project en outputs.
database & analyse | erasmus+ project
#Multinclude: Good practices voor inclusief onderwijs
In het kader van het Erasmus+ project #Multinclude heeft ECHO samen met 6 andere Europese partnerorganisaties meer dan 70 good practices van inclusief onderwijs uit verschillende onderwijssectoren gedetecteerd en geanalyseerd. Deze casussen zijn verzameld in een database en bevatten voorbeelden van inclusief onderwijs in het primair onderwijs tot het hoger onderwijs, in zowel de formele onderwijssectoren als de in- en non-formele sectoren. Naar aanleiding van die database heeft ECHO een brede analyse uitgevoerd. Doel van deze analyse was inzicht te krijgen in trends, perspectieven, strategieën en routes die bijdragen aan inclusie en succes binnen en tussen de verschillende onderwijssectoren. Deze analyse is met name interessant voor schoolleiders, onderwijzers, beleidsmakers en onderzoekers die op zoek zijn naar strategieën om hun onderwijs praktijk inclusiever te maken.
Bekijk hierboven het interview terug met dr. Frank Tuitt in gesprek met Mary Tupan in het kader van #Multinclude met betrekking tot een van de behandelde concepten uit het onderzoek, ‘Inclusive Excellence’.
CAMPAGNE | MINISTERIE VAN OCW & ECHO
Students-4-Students
Tussen 2017 en 2022 coördineerde ECHO de campagne Students-4-Students (S4S) in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In de S4S campagne werden zowel studenten als professionals in het hoger onderwijs uitgedaagd om duurzame en vernieuwende initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan het creëren van inclusief onderwijs en gelijke kansen voor álle studenten. In de S4S campagne staat ‘support’ voor studenten, door studenten centraal. Op de website is meer informatie te vinden over alle projecten en good practices op de verschillende onderwijsinstellingen, inclusief podcasts en vlogs.
Perspectieven op D&I
Lees hier over verschillende perspectieven op Diversiteit & Inclusie vanuit het werkveld.