thema

D&I in de praktijk

Veel onderwijsinstellingen voelen de urgentie en noodzaak om werk te maken van Diversiteit & Inclusie (D&I). Hoe ziet dit eruit in de praktijk? Vind op deze pagina (internationale) databases van D&I interventies en offices om te zien hoe men dit vormt geeft in verschillende contexten. Ook vind je hier verschillende algemene perspectieven op D&I van studenten en D&I professionals.

Databases good practices

Vind hier verschillende databases waarin (nationale en internationale) good practices ten aanzien van inclusief onderwijs zijn verzameld.

DATABASE & NETWERK | ERASMUS+ PROJECT

IDEA-NET: Het netwerk uitbreiden van Inclusion, Diversity, Equity en Access

IDEA-NET is een Europees project en partnerschap tussen verschillende universiteiten en organisaties om het netwerk aan Inclusion, Diversity, Equity en Access (IDEA) initiatieven in Europa uit te breiden, in het bijzonder naar instellingen en regio’s waar er nog weinig capaciteit en ervaring is op dit vlak. De outputs van dit project zijn onder andere:

Bekijk op de website meer informatie over dit project en outputs.

 

database & analyse | erasmus+ project

#Multinclude: Good practices voor inclusief onderwijs

In het kader van het Erasmus+ project #Multinclude heeft ECHO samen met 6 andere Europese partnerorganisaties meer dan 70 good practices van inclusief onderwijs uit verschillende onderwijssectoren gedetecteerd en geanalyseerd. Deze casussen zijn verzameld in een database en bevatten voorbeelden van inclusief onderwijs in het primair onderwijs tot het hoger onderwijs, in zowel de formele onderwijssectoren als de in- en non-formele sectoren. Naar aanleiding van die database heeft ECHO een brede analyse uitgevoerd. Doel van deze analyse was inzicht te krijgen in trends, perspectieven, strategieën en routes die bijdragen aan inclusie en succes binnen en tussen de verschillende onderwijssectoren. Deze analyse is met name interessant voor schoolleiders, onderwijzers, beleidsmakers en onderzoekers die op zoek zijn naar strategieën om hun onderwijs praktijk inclusiever te maken.

Bekijk hierboven het interview terug met dr. Frank Tuitt in gesprek met Mary Tupan in het kader van #Multinclude met betrekking tot een van de behandelde concepten uit het onderzoek, ‘Inclusive Excellence’.

CAMPAGNE | MINISTERIE VAN OCW & ECHO

Students-4-Students

Tussen 2017 en 2022 coördineerde ECHO de campagne Students-4-Students (S4S) in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In de S4S campagne werden zowel studenten als professionals in het hoger onderwijs uitgedaagd om duurzame en vernieuwende initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan het creëren van inclusief onderwijs en gelijke kansen voor álle studenten. In de S4S campagne staat ‘support’  voor studenten, door studenten centraal. Op de website is meer informatie te vinden over alle projecten en good practices op de verschillende onderwijsinstellingen, inclusief podcasts en vlogs.

 

Perspectieven op D&I

Lees hier over verschillende perspectieven op Diversiteit & Inclusie vanuit het werkveld.

Sara Ahmed over institutionele verandering

De Erasmus School of Philosophy (ESPhil) en het Nieuwe Instituut organiseerden op 19 juni 2024 een lezing door Sara Ahmed over verandering binnen instituten en alternatieven voor diversiteitsbeleid. Sara Ahmed is een Brits-Australische queer feministische onderzoekster en schrijfster van kleur. In haar boeken en op haar blog richt ze zich op de werking van macht in het dagelijks leven en in institutionele culturen, waaronder in het onderwijs. Zo onderzoekte ze in haar boek On Being Included (2012) hoe diversiteitsbeleid in instellingen niet altijd impact heeft en soms zelfs uitsluiting versterkt in plaats van inclusie bevorderd. In Complaint! (2021) schreef ze over hoe klachtenprocedures functioneren binnen instellingen en welke obstakels mensen tegenkomen wanneer ze proberen klachten in te dienen, vooral rondom onderwerpen als discriminatie en uitsluiting.

De inclusiemarathon

Het besef dat diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk zijn en een organisatie veel kunnen opleveren dringt tot steeds meer organisaties door. Maar hoe zet je dat besef om in actie? Hoe voorkom je dat het bij holle woorden en flitsende diversiteitsstatements blijft? In De inclusiemarathon: over diversiteit en gelijkwaardigheid op de werkvloer’ (2021) interviewen auteurs Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers over hun kennis en ervaringen in het werkveld van diversiteit en inclusie. Ze vertellen over de hobbels waar ze tegenaan lopen en over hun aanpak. Het maakt van ‘De inclusiemarathon’ een onthullend boek over het aanhoudende gebrek aan diversiteit en gelijkwaardigheid binnen veel organisaties, maar ook een constructief, concreet verhaal over hoe organisaties diverser, gelijkwaardiger en inclusiever kunnen worden.

Interview met studente Fatema

Fatema Mahmoud, studente European Studies aan de Haagse Hogeschool, combineert haar studie met maatschappelijke inzet. Naast haar betrokkenheid in de faculteitsraad en opleidingscommissie, promoot ze het filmfestival MoviesThatMatter en helpt groep 8-leerlingen met de cito-toets en motivatie. In dit interview bespreekt ze de uitdagingen en de noodzaak van diversiteit en inclusiviteit in het hoger onderwijs en pleit voor meer representatie en betrokkenheid van studenten met een niet-westerse achtergrond.