Evidence Based Practices
In theorie:
Evidence Based Practices (EBP) zijn onderwijsmethoden en -aanpakken waarvoor wetenschappelijk onderzoeksresultaten beschikbaar zijn die de effectiviteit van de methode of aanpak bewijzen.
In de praktijk:
- Evidence based werken: Als scholen, instellingen of docenten zich uitsluitend baseren op kennis uit wetenschappelijk onderzoek, spreken we van evidence based werken. Er bestaat wel een discussie rondom de effectiviteit van EBP: zijn EBP over het algemeen wenselijker of zijn verschillende aanpakken in het onderwijs sterk afhankelijk van de context?
- Evidence informed werken: Scholen en leraren werken evidence informed als zij hun onderwijs verbeteren op basis van kennis uit (praktijk)onderzoek én kennis over de praktijk. Met name het gebruik van praktijkkennis is tekenend voor evidence informed werken. Hierin wordt wetenschappelijke kennis gecombineerd met praktijkkennis, omdat wat op de ene school werkt, niet per definitie even effectief is op een andere school. De context – de leerlingen, de leraar, de omgeving – kan invloed hebben op het effect van een interventie of werkwijze. De vraag is: Wat werkt op onze school of in mijn klas het beste? Lees hier meer over evidence informed werken.