thema
Inclusief lesgeven
Hoe houdt je rekening met diversiteit in het klaslokaal? Hoe zorg je voor een inclusieve en veilige leeromgeving? Op deze pagina vind je allerlei perspectieven en hulpmiddelen over inclusieve pedagogiek. Handig voor docenten en iedereen die meer wil weten over hoe je diversiteit, inclusie, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid kan bevorderen in het klaslokaal en curriculum.
Good practices, tips en tools
tips | Landelijke studentenvakbond | 2022
20 tips voor een inclusieve sfeer in en buiten het klaslokaal
Je moet ergens beginnen, vindt de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Bij de start van het nieuwe studiejaar 2022 verspreidde de studentenvakbond tien tips voor docenten en onderwijsprofessionals om een inclusieve sfeer in én buiten het klaslokaal te bevorderen. Deze tips zijn opgesteld op basis van wetenschappelijke literatuur. De tips zowel in het Engels als in het Nederlands te downloaden.
TIPS | ECIO | 2022
Inclusief onderwijs: praktische tips voor hoger onderwijs docenten
Toegankelijk en inclusief onderwijs maakt voor een grote groep studenten het verschil om wel of niet te kunnen studeren en hun studie op tijd te kunnen afronden. Ruim 50% van de hoger onderwijsstudenten heeft een ondersteuningsvraag. Zij hebben een functiebeperking en/of volgen hun studie onder bijzondere omstandigheden. Zo komen ook veel ondersteuningsvragen voort uit belemmeringen die studenten ondervinden rondom mantelzorg, gendertransitie, seksuele geaardheid, jong ouderschap en eenzaamheid. Deze handreiking bevat praktische tips voor docenten voor toegankelijk en inclusief onderwijs. Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) schreef deze handreiking samen met studenten en docenten uit het hoger onderwijs.
GOOD PRACTICE | INHOLLAND | 2023
Training ‘Inclusief lesgeven voor docenten’
Hogeschool Inholland bood een training “Inclusief lesgeven” aan voor docenten, gericht op het versterken van een inclusieve leeromgeving. Tijdens deze sessies leren docenten hoe ze beter kunnen aansluiten bij diverse studentengroepen, inclusief technieken voor het omgaan met verschillen in achtergrond, behoeften en perspectieven. De training stimuleert bewustwording en biedt praktische handvatten om inclusiviteit in het onderwijs te vergroten. Meer weten? Lees het volledige artikel op de website van Inholland.
TOOLS | erasmus+ project
E-Inclusion: Inclusief digitaal onderwijs
De versnelde overgang naar digitaal onderwijs, veroorzaakt door de COVID-19-crisis, riskeert de uitsluiting van kwetsbare groepen van deelname aan het hoger onderwijs en het verergeren van bestaande ongelijkheden. Het e-Inclusion-project, een Europees project en partnerschap tussen verschillende universiteiten en organisaties, richt zich op het bevorden van inclusiviteit binnen zowel instellingen als digitale onderwijsomgevingen. Het project ondersteunt docenten bij het toepassen van inclusieve modellen in hybride leeromgevingen en streeft ernaar gelijkwaardigheid te bevorderen in de versnelde overgang naar digitaal onderwijs. De outputs van het e-Inclusion-project omvat een praktische handleiding, gratis online trainingen voor onderwijsprofessionals en een tool waarmee bewustzijn kan worden gestimuleerd.
kENNISPLATFORM | NRO | 2021
Vormgeven van een inclusieve leeromgeving
Op deze pagina van Onderwijskennis.nl bundelt NRO heel veel praktische inzichten, tools en voorbeelden uit onderzoek en praktijk voor het vormgeven van een inclusieve leeromgeving in het onderwijs. Het richt zich op thema’s zoals diversiteit, toegankelijkheid en gelijke kansen, en biedt handvatten en good practices voor docenten en onderwijsprofessionals om een inclusieve cultuur te bevorderen.
TOOLbox | KENNISPLATFORM INCLUSIEF SAMENELVEN
Lesmateriaal: vooroordelen en stereotypen bij studenten verminderen
In deze toolbox van Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) vind je tools voor docenten gericht op het stimuleren van inleving en empathie bij studenten, het stellen van een sociale norm rondom discriminatie en je leert hoe je studenten kan helpen om hun eigen (onbewuste) vooroordelen en stereotypen te herkennen en hier niet naar te handelen. Zie ook de andere toolboxen van KIS die zich meer richten op HRM-opleidingen.
Perspectieven op inclusief lesgeven
Lees hier over verschillende (internationale) perspectieven op inclusief lesgeven vanuit het werkveld.