In theorie:
Het curriculum speelt een belangrijke rol in de bevordering van diversiteit en inclusie. Ook via het curriculum kunnen studenten zich uitgesloten voelen. Daarom is het belangrijk het curriculum inclusief te maken, door bijvoorbeeld de literatuur keuzes te positioneren qua identiteit; cultureel correcte informatie te gebruiken; verschillende perspectieven te integreren (gender, cultuur, religie, etc.) gedurende de gehele cursus; en kritisch te blijven kijken naar de inhoud van het curriculum wat betreft inclusiviteit en uitsluiting.
Maatschappelijke discussie:
Het ‘dekoloniseren van het curriculum’ is tegenwoordig een veel voorkomende visie op curriculumontwikkeling. Hierbij wordt gesteld dat het curriculum en het beleid van het hoger onderwijs moet worden getransformeerd van een westers/Eurocentrisch perspectief naar een collectiever perspectief. Dit betekent het ontmantelen van de dominantie van het westerse perspectief door de integratie van ideeën van mensen die niet door dit normatieve perspectief worden herkend en door rekening te houden met de behoeften van deze gemarginaliseerde gemeenschappen om de hiërarchie van de een boven de ander op te lossen.