thema

Stapelen

Hier vind je definities, interviews, artikelen, onderzoeken en best practices gerelateerd aan stapelen, oftwel het fenomeen waarbij leerlingen of studenten door middel van extra schooljaren naar andere schoolniveaus kunnen doorstromen.  

Perspectieven op stapelen

Interview met Maide

In dit interview wordt duidelijk hoe Maide haar gestapelde onderwijsroute heeft doorlopen naar het hoger onderwijs. Wat hierbij centraal staat is haar ervaring als stapel student met een migratieachtergrond en als eerste generatie student op het gebied van sense of belonging en ondersteuning. Het interview geeft inzicht op haar persoonlijke ervaringen als stapel student en hoe deze effect hebben gehad op haar als persoon. 

Stapelen is het probleem, niet de oplossing

In dit artikel beschrijft Ruşen Koç, voorzitter Stichting Onderwijsadvies Ouder & Kind, de beperkingen en ongelijkheid in het Nederlandse onderwijssysteem, vooral rond het gebruik van “stapelen” als oplossing voor onderadviseerde leerlingen. Stapelen wordt vaak gezien als een vangnet dat gelijke kansen bevordert. In de praktijk vergroot het echter de kloof, vooral voor kinderen uit lagere sociaaleconomische klassen en met een migratieachtergrond. Koç roept ouders en scholen op om eerst het potentieel en de ambitie van kinderen te erkennen en te ondersteunen, zodat het onderwijssysteem in dienst staat van het kind en niet andersom.

Interview met Tess

In dit interview wordt duidelijk hoe Tess haar gestapelde onderwijsroute heeft doorlopen naar het hoger onderwijs. Wat hierbij centraal staat is haar ervaring als stapel student en als eerste generatie student op het gebied van sense of belonging en ondersteuning. Tess’ persoonlijke ervaring geeft inzicht op het effect dat een gestapelde onderwijsroute kan hebben op zelfvertrouwen of vertrouwen in het onderwijssysteem.

Interview met socioloog Maurice Crul

Maurice Crul is hoogleraar Sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Maurice Crul doet al meer dan 25 jaar onderozek naar met name de schoolloopbanen van migrantenkinderen in Europa. In dit interview vertelt Maurice meer over zijn onderzoeken en visie op ongelijkwaardigheden in het Nederlandse onderwijssysteem.

Interview met docent Emine

“Niet iedereen hoeft te studeren. Maar zij die eigenlijk wel willen studeren, probeer ik met mijn verhaal te motiveren.” Emine Acikgoz is studente Lerarenopleiding Aardrijkskunde aan de Hogeschool Rotterdam en werkt als docent aardrijkskunde op een middelbare school in Rijswijk. Omdat ze de aansluiting tussen MBO en HBO te groot vond, heeft ze meegedaan aan Studentlab17, een project vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit interview deelt Emine haar ervaringen en visie als zowel student en docent op het gebied van diversiteit en inclusie binnen het hoger onderwijs.

Onderzoek

onderzoek | KIS | 11 FEBRUARI 2021

Hoogopgeleiden met een migratieachtergrond over een gestapelde onderwijsroute en het belang van steun

Uit dit KIS-onderzoek blijkt dat hoogopgeleiden met een migratieachtergrond vaak diploma’s stapelen om hoger onderwijs te bereiken, maar onderweg uitdagingen ondervinden, zoals onderadvisering en gemis aan steun. Veel respondenten geven aan zowel feitelijke (informatie en studiehulp) als emotionele (motivatie en bevestiging) ondersteuning te hebben gemist, vooral van onderwijsprofessionals en familie. Meer persoonlijk contact met onderwijsprofessionals, juiste advisering op basis van individuele capaciteiten en ondersteuning op het terrein van schoolkeuze, schoolloopbaan en doorstroom zouden volgens stapelaars ervoor kunnen zorgen dat jongeren met een migratieachtergrond minder vaak een onnodige stapelroute doorlopen.

nieuwsbericht | NOS | 15 februari 2022

“Sommige scholen mogelijk te streng bij stapelen van diploma’s”

NOS (15 februari, 2022): Sommige middelbare scholen hebben mogelijk jarenlang te hoge eisen aan stapelaars gesteld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Leerlingen die uit het vmbo of havo wilden doorstromen, moesten voor 2020 nog voldoen aan door hun school gestelde criteria. Maar scholen hanteerden onderling soms grote verschillen. Zo’n eis was bijvoorbeeld minimaal een 7 als eindcijfer op het diploma. Bij de soepelste 10 procent van de scholen stroomde meer dan 35 procent van de vmbo’ers door naar de havo. Maar op de strengste 10 procent was dit slechts 5 procent. Dat de eisen soms te hoog waren, blijkt uit het feit dat doorstromers van ‘soepele’ scholen niet minder kans hadden om een tweede diploma te halen. “Leerlingen van an strengere scholen hadden gemiddeld een hoger eindcijfer….

lectoraat | hogeschool van amsterdam

Lectoraat Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad

Het lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad van de HvA onderzoekt schoolloopbanen in en op weg naar het hbo waarbij het doel is om deze te kunnen ondersteunen en bevorderen. Het lectoraat is sinds 2015 ingesteld als een HvA-breed lectoraat, de eerste jaren onder de naam lectoraat Beroepsonderwijs. Het lectoraat werkt samen met faculteiten en opleidingen van de HvA en met het toeleverend onderwijs (voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs). Zo proberen zij met praktijkgericht onderwijsonderzoek bij te dragen aan kansrijke schoolloopbanen van hbo-studenten met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden. Bekijk op de website hun projecten, onderzoeken en tools.

Good practices

TOOL | HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM

Toegankelijkheid hbo bevorderen

Het waarborgen van de toegankelijkheid van het hbo is een breed gedragen doel in het hbo. Maar op de vraag hoe dit in de praktijk moet gebeuren, bestaat geen eenduidig antwoord. Want wanneer vinden we het terecht om bepaalde eisen te stellen of drempels op te werpen, en wanneer vinden we zulke obstakels een onterechte inperking van de toegankelijkheid van het hbo? Deze online tool helpt docenten en beleidsmakers in het hbo om stapsgewijs te bepalen hoe de  toegankelijkheid van het hbo kan worden verbeterd.

Deze tool is ontwikkeld op basis van het onderzoeksrapport Toegankelijkheid van het hbo, van complex vraagstuk naar handreiking voor de praktijk. Het onderzoek is uitgevoerd door het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad (voorheen Lectoraat Beroepsonderwijs) van de Hogeschool van Amsterdam, in het kader van het NRO-onderzoeksprogramma Overzichtsstudies Hoger Onderwijs 2018.

INterventie | erASMUS UNIVERSITEIT ROTTERDAM

Pre Academic Programme

De overgang naar de universiteit is voor veel eerstejaars studenten een enorme stap. Om deze reden organiseert de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vanaf 2013 ieder jaar het Pre Academic Programme (PAP). Dit zomerprogramma voorafgaand aan het collegejaar ondersteunt studenten bij de voorbereiding van het eerste jaar aan de universiteit en helpt ze beter hun weg te vinden binnen de universiteit met praktische vaardigheden. Studenten leren tijdens het programma hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen, hoe ze doelen moeten stellen en zichzelf en anderen kunnen motiveren. PAP draagt daarnaast bij aan een gevoel van binding en academisch zelfvertrouwen onder eerstejaars studenten. PAP heeft als doel om studenten, in het bijzonder zij die geen begeleiding hebben ontvangen van ouders of andere gezinsleden die hebben gestudeerd aan een hoger onderwijsinstelling, extra ondersteuning te bieden. PAP vormt de basis voor een tutorprogramma tijdens het eerste jaar. Deze aanpak helpt studenten hun eerste jaar aan de universiteit succesvol door te komen door het creëren van een netwerk van studiegenoten en tutoren die onderling een sterke band ontwikkelen.

INterventie | ketensamenwerking

Toptraject vmbo > mbo > hbo

Toptraject is een ketensamenwerking tussen een groot aantal scholen van het vo, mbo en hbo in verschillende regio’s om de doorstroom van mbo-studenten naar het hbo succesvoller te maken. Binnen dit traject kunnen leerlingen vanaf de derde klas vmbo gemengde of theoretisch leerweg instromen. Vanaf dat moment krijgen zij begeleiding specifiek gericht op een succesvolle doorstroom naar het hbo. Een optimale voorbereiding is daarbij essentieel. Omdat binnen het Toptraject het belang van de leerling centraal staat, is het echter ook mogelijk voor leerlingen om later in te stromen.